Uit het elfde jaarlijkse Nationaal Bieronderzoek blijkt dat 45 procent van Nederlandse bierdrinkers wel eens bewust kiest voor bier met minder alcohol. 52 procent van de ondervraagden noemt alcoholvrij bier een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken.

Aan het onderzoek deden duizend Nederlander van 18 jaar en ouder mee die minimaal één keer per maand bier drinken.

Bier is in dezen de verzamelnaam voor pils, bokbier, witbier, alcoholarm bier, alcoholvrij bier, rosé bier en overig speciaalbier. Volgens de onderzoekers is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Taboe op alcoholvrij bier is verdwenen

Alcoholvrij bier lijkt in Nederland eindelijk te zijn hersteld van de klap die Youp van ’t Hek uitdeelde in zijn oudejaarsconference van 1989. De ondergang van Heinekens alcoholvrije merk Buckler, dat in het buitenland overigens nog altijd te koop is, wordt veelal toegeschreven aan de uitbarsting van de cabaretier in die show. (‘Buckler-drinkers, dáár heb ik nou een hekel aan. Buckler. Van die lullen van een jaar of 40 die in het café met hun autosleutels staan te zwaaien.’)

Het marktaandeel van alcoholvrij bier lag in 2017 op 4 procent van de totale markt. Dat lijkt nog verwaarloosbaar, maar er is een flinke stijging te zien en directeur Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers ziet het aandeel wel doorstijgen naar 10 procent. Heineken is inmiddels marktleider in het 0.0-segment.

Blond bier wint terrein

Uit het onderzoek blijkt dat 37 procent van bierdrinkers minimaal eens per maand alcoholvrij of -arm bier drinkt. Pils blijft met afstand de populairste biersoort: driekwart van de ondervraagden drinkt dit minstens maandelijks.

Vier op de vijf Nederlanders drinkt weleens speciaalbier, en daarbij is blond bier dit jaar even populair als witbier. De consumptie van witbier is vergeleken met 2017 constant op 36 procent van de respondenten, terwijl blond bier van 30 naar 36 procent stijgt.

Smaak is  de belangrijkste reden om voor een speciaalbier te kiezen. Daarna spelen vooral de afwisseling en het moment of seizoen mee. 11 procent noemt ook het lokale karakter van het bier, een significante stijging vergeleken met de 8 procent van vorig jaar.

LEES OOK: Heineken gokt op een drankje met wiet in plaats van alcohol om millennials weer voor zich te winnen